Nya affärsmöjligheter
på projektmarknaden

Alla planerade anläggningsprojekt i Stockholm

VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 274 st.

Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö
Sex nya stationer vid Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Ca 10 km lång sträckning. Tunnel i Aspudden. Ca 9,7 km lång sträcka.
Förlängning av Roslagsbanan mellan Universitetet-T-centralen
Förlängning från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen.
Utbyggnad av spårväg mellan Flemingsberg-Älvsjö
Drygt 17 km lång dubbelspårig spårväg från Flemingsberg till Älvsjö via bla Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. 16 hållplatser, ny spårvagnsdepå.
Upprustning av tunnelbana; Hässelbygrenen
Ca 10 km lång sträcka. Från Tranebergsbron till Hässelby gård.
Nybyggnad av Ö och påldäck i Lilla Värtan
Nya kajer ca 1000m samt ny ö för 450 bostäder, totalt 55 000 kvm påldäck.
Nybyggnad av arbetstunnel och huvudtunnel vid Arenstaden-Södra Hagalund
Berg- och anläggningsentreprenad. Iordningsställande av etableringsområde, utförande av arbetstunnel, bergschakt för huvudtunnlar på stäckan Arenastaden till Södra Hagalund, plattformsrum, vertikalschakt. Arbeten med tyngre stål- och betongstommar för stationerna Arenastaden och Södra Hagalund samt anslutande tunnlar mot Hagastaden. Mark- och grundläggningsarbeten för biljetthallar. Ingår i gul linje till Arenastaden.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana vid Gullmarsplan
Bergschakt för spårtunnel, stationsutrymmen, vertikalschakt för att ansluta till befintlig station, betongarbeten inklusive projektering samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-söderort.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana vid Hammarby kanal
Berg- och anläggningsentreprenad. Omfattar bergschakt för spårtunnel och stationsutrymmen vid Hammarby kanal. Även betongarbeten samt anslutande markarbeten för uppgångar och entréer ingår. Det största djupet på anläggningen ligger i passagen under saltsjön. Den nya anläggningen ansluter till befintlig station Kungsträdgården. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-Nacka.
Berg och anläggningsentreprenad vid Sockenplan, etapp 2
Bergschakt för spårtunnel, stationsutrymmen, betongarbeten, omläggning av vägar, betongtråg samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-söderort.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Ny huvudtunnel, anslutningsspår och uppställningshall i Högdalen
Huvudtunnel, anslutningsspår och uppställningshall inkl inredning och installationer i tunnelrum. Bergschakt, huvudsakligen under jord. Stomkompletteringar kan bli en del av entreprenaden. Installationer i arbets- och servicetunnel, anslutningsspår och uppställningshall under jord.
Basunderhåll av järnväg längs Södra Stambanan
Drift och underhåll på stäckorna Åby-Nässjö samkt Kimstad-Finspång. Kontraktslängden är fem år med ytterligare två optionsår (1+1).
Tunnelventilation, FSE903 Förbifart Stockholm
Avser installation av fläktar i trafikutrymmen alla fläktstationer samt tunnel- och brandventilationsstyrning. Montering av ca 200 fläktar och 17 fläktstationer för brand och avgaser samt intern styrning av ventilationen.
Nybyggnad av avloppstunnel i Mässtaden
Stockholm Vatten planerar bygga ny avloppstunnel, benämnd Mässtunneln, mellan exploateringsområde Mässtaden i Älvsjö och Liljeholmen. Mässtunneln planeras vid Liljeholmen ansluta till avloppstunneln som ska byggas mellan Bromma och Henriksdal (SFAL). Ungefärlig längd är 4200 - 4700 meter och tvärsnittsarean som mest 21 m2.
Nybyggnad av bergtunnel i Stockholm
- Huvudtunnelnns längd blir ca 2100 meter och börjar vid Sicklaanläggningen och slutar vid strandpromenaden i Finnboda. - Djupet från markytan till tunnelns tak varierar mellan 0 m (vid utloppet) och ca 85 m (Henriksdalsberget). - Tunneln blir ca 20 m2 (4x5 meter). - Tunneln kommer att luta med 1 promille, dvs 1 meter per 1000 meter. - Två arbetstunnlar behövs för att bygga tunneln. Förslaget är att en tunnelmynning ska ligga i skogen väster om Hammarbybacken och en vid Finnboda nedanför Danvikshem. Tunneln byggs från båda hållen genom att borra och spränga. - Utloppet från tunneln anläggs som en betongkonstruktion som mynnar under vattenytan ca 10 meter ut från strandkanten i Finnboda.
Nybyggnad av bussdepå i Värtan
Bussdepå för 80-100 bussar.
Basunderhåll järnvägsanläggning Stockholm Syd
Avser järnvägssträckan mellan Älvsjö-Gnesta-Nynäshamn. 5 års kontraktstid med option på ytterligare 2 år.
Drift, underhåll och reinvestering av trafikinformationsutrustning
Avser region Norr, Mitt, Stockholm/Öst, Väst och Syd. Upphandlingen kan komma att delas upp i flera anbudsområden.
Nybyggnad av spår och servicetunnel vid Kungsträdgården
Berg- och anläggningsentreprenad. Omfattar bergschakt för spårtunnlar och servicetunnlar på Blasieholmen. Även betongarbeten samt anslutande markarbeten för uppgångar och entréer ingår. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje till Nacka, Södermalm och söderort.
Nybyggnad av betongtunnel för Högdalsdepån
Berg- och anläggningsentreprenad. Omfattar förberedande arbeten, spont- jord- och bergschakt inklusive injektering och förstärkningsarbeten. Ledningsomläggning.
Stationsåtgärder vid Stockholms Central
Tillgänglighetsanpassning, renovering av ytskikt och förbättrad belysning, säkerhetsåtgärder, förbättring av infrastrukturen. Funktionsanpassningar efter Citybanan vid Stockholms Central och Karlberg ingår.
Bana, mark och strömskena för ny tunnelbana; Kungsträdgården-Hammarby kanal mm
Spår, strömskena, frånskiljare inkl styrning, gångbana utmed spår samt kabelrännor i spår längs sträckan Kungsträdgården-Hammarby Kanal samt Sofia-Sockenplan.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Boiler and Automation package for KVV1 in Värtan, Stockholm
The project objective is to extend the lifetime of the CHP with 25 years, to convert the systems for combustion of bio-oil and to reduce current levels of emissions to air. Original capacities and performance data, such as district heating and electrical production shall be achieved.
Upprustning alt utbyte av bro i Stockholm
Trafikkontoret avser genomföra en tillståndsutredning och projektering för renovering eller utbyte av Vasabron.
Upprustning av idrottsplats i Vårberg, Skärholmen
Vårbergs IP ska byggas om och kompletteras med en stor multihall. Denna nya hall ska innehålla en fullstor idrottshall, teknikhall för fotboll, omklädningsrum och servering med pentry. Hallen beräknas vara 8 200 kvadratmeter, där ungefär 400 kvm ska vara avsedda för fritidsverksamhet som dans, gymnastik och enklare föreställningar. 350 kvm viks för boulebanor, med omklädningsrum och föreningslokal. Till hallen tillkommer en rundbana för skolfriidrott, en motionsslinga och en servicebyggnad. Alla byggnader ska byggas för att certifieras med Miljöbyggnad Silver.
Nybyggnad av gång- och cykelväg längs E4 mellan Norrtull-Kista
Ny cykelväg på en ca 7 km lång sträcka på östra sidan om E4 mellan Haga Tingshus i söder och Silverdal i Norr. Ny gc-bro vid Bergshamraleden. Bredd 4,5 meter.
BEST-arbeten för utbyggnad av tunnelbana/Gula linjen mellan Odenplan-Arenastaden
Montagearbeten för ny spåranläggning. Spår- och växelmontage, strömskeneanläggning, lågspänningsinstallationer i spårtunnlar, signaler mm.
BEST-arbeten vid Högdalsdepån
BEST installationer (bana, el, signal och tele) och tillhörande kanalisation, kraftkablar 33 kV, utbyggnad av befintligt depåställverk och ny kopplingscentral ovan jord.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 5
Ny avfartsramp från E4 Förbifart Stockholm norrut till E18 västerut. I projektet ingår även korsande ramper och broar.
Utbyggnad av nöjesfält på Djurgården
Utbyggnad av nöjespark. Karuseller, restaurang mm. Ny bebyggelse längs Falkenbergsgatan och Allmänna gränd.
Ny gång- och cykeltunnel under Mälarbanan i Bromsten
25 m lång gång- och cykeltunnel som kommer att ansluta mot Bromstensvägen/Spångavägen i söder och mot Skogsängsvägen/Borghöjdsvägen i norr.
Byte av tätskikt på taket i tunnel under Götgatan i Stockholm
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2022 och 6 år framåt.
Renovering av tunnel och gatumiljö i Stockholm
Trafikkontoret avser utföra en konstruktionsförstärkning av den ledningstunnel som går under Kungsgatan på sträckan mellan Sveavägen och Norrlandsgatan. Ledningstunneln, som är ett skyddsobjekt, är 400 m lång och färdigställdes år 1911. Då tunneln behöver schaktas fram från gatan kan även vissa åtgärder i gatumiljön komma att utföras i samband med återställningen av gatan.
Ny sjöförlagd vattenledning i Stockholm
Sjöförlagd huvudvattenledning på ca 1,5 km.
Exploateringsarbete i Norra Djurgårdsstaden, Ropsten
Projektet är i programfasen. Omfattning att genomföra geotekniska undersökningar på land och på vatten för att dokumentera och fastställa geotekniska markförhållanden och bottenförhållande i Lilla Värtan. Undersökningen ligger sedan till grund för teknisk bedömning och val av metoder och konstruktioner för byggnation av stadens anläggningar inom Kolkajen- Ropsten.
Renovering av bergrum på Östermalm
Ur investeringsplan för 2020 med inriktning 2021-2024.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden och Klarabergsviadukten, mellan Waterfront och Klara sjö ska bli kontor och bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. Planen domineras av kontor och handel – men ett litet tillskott av bostäder, 30 stycken.Om det ska bli hyresrätter eller bostadsrätter är inte klart. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 3D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling.
Exploatering för nya bostäder i Larsboda, Stockholm
Förslaget syftar till att möjliggöra cirka 750 bostäder, en F-6 skola, en förskola, ett parkeringshus, ett allmänt torg och parker i området.
Upprättande av ledverk vid Essingeleden
Upprättande av två ledverk för skydd av brons pelare.
Nybyggnad av cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken
Ny cykelbro mellan Gamla stan och Tegelbacken för fotgängare och cyklister. Bron planeras att dra utmed Centralbron, med anslutning till Tegelbacken i norr och den nya cykelbron som ingår i Slussenprojektet i Söder.
Nybyggnad av gasisolerat 220 kV ställverk i Skanstull
Ellevios ställverk i Skanstull, Stockholm, ska utökas för anslutning av Svenska Kraftnäts nya station i samma område. Utökningen innebär behov av ett projekt för nybyggnation av ett 220 kV gasisolerat ställverk med tillhörande kontrollanläggning. Ställverket består av 3+3 ställverksfack. Projektet kommer att handlas upp- och genomföras i samverkan i två etapper. Fas 1 omfattar planering och projektering där projektet definieras. Fas 2 omfattar detaljprojektering av byggnad, ställverk, kontrollanläggning, markarbeten, stationsbyggnad inkl. kabelkällare, ställverk, kontrollanläggning och installationer för en komplett station samt förläggning, flyttning, skarvning av nya och befintliga 220 kV kablar.
Förnyelse av transformatorstation i Stockholm
Ellevios substation Värtan, in the following named sn01, in Stockholm, is to be renewed. Additionaly capacity, meaning increased numbers of bays at both 110 kV and 220 kV levels, will support the growth and future expansion of Stockhholm. Besides 110 kV and 220 kV, which is the main part, the substation also includes a small part 33 kV. A new buildning with a completely new electrical substation is in the scope, in addition to the construction of new underground cable connections, in ground and in concrete troughts to the substation. The new Sn01 will be built, using GIS-technology, on the existing substation premises.
Exploateringsarbeten inför bostadsbebyggelse på Årstafältet, etapp 2s
Utbyggnad av gator och parker inför bostadsbebyggelse. I etapp 2s byggs ca 630 bostäder.
Ny/ombyggnad av varvsverksamheten på Beckholmen, Djurgården
Detaljplaneförslag med huvudsyfte att möjliggöra fortsatt användning av Beckholmen för kommersiell och kulturhistorisk varvsverksamhet.
Underhåll av vägmarkeringar inom Stockholms län och Gotlands län
Huvuddel 1a (AB-län): (kontraktsår ett) 2021-03-01—2021-12-31. Huvuddel 1b (I-län): (kontraktsår ett) 2021-03-01—2021-12-31. Huvuddel 2a (AB-län): (kontraktsår två) 2022-01-01—2022-12-31. Huvuddel 2b (I-län): (kontraktsår två) 2022-01-01—2022-12-31. Huvuddel 3a (AB-län): (kontraktsår tre) 2023-01-01—2023-12-31. Huvuddel 3b (I-län): (kontraktsår tre) 2023-01-01—2023-12-31. Huvuddel 4a (AB-län): (kontraktsår fyra) 2024-01-01—2024-12-31, (option). Huvuddel 4b (I-län): (kontraktsår fyra) 2024-01-01—2024-12-31, (option).
Ombyggnad av Kungsträdgården i Stockholm
Bryant Park i New York kan bli förebild för ombyggnaden.
Ombyggnad av järnväg för hastighetshöjning sträckan Älvsjö-Huddinge
Uppdatering av signalsystemet från ATC1 till ATC2, åtgärder för hastighetshöjning.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Utökning till 3+4 körfält (2+2 körfält idag), från trafikplats Jakobsberg till trafikplats Hjulsta.
Förstärkning eller byte av bro vid Högdalsdepån
Vid norra anslutningen till befintlig tunnelbana kommer en tunnelbanebro att behöva förstärkas eller bytas.
Mark- och anläggningsarbeten vid Högdalsdepån
Mark- och anläggningsarbeten inom depåområdet. Schaktning och spontning.
Gata och va-ledningar för nya bostäder i Bagarmossen & Skarpnäck
Området kommer bebyggas i flera olika etapper med cirka 3500 bostäder. Första etappen är markanvisad till olika byggherrar och det området heter Bergholmsbacken.
Drift och underhåll av vägbelysning i Stockholms Län
Beställaren har som option möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktstiden med ytterligare 2+2 år.
Berg och anläggningsentreprenad vid Sockenplan, etapp 3
Betongtråg, mark- och vägarbeten, injektering, jord- och bergschakt mm. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-söderort.
Ny tunnel under Örbyleden i Stockholm
Berg- och anläggningsentreprenad. Drivning av tunnel från öster under Örbyleden inkl förstärkning.
Nybyggnad av arbetstunnel för Högdalsdepån
Berg- och anläggningsentreprenad. Omfattar förberedande arbeten, spont- jord- och bergschakt inklusive injektering och förstärkningsarbeten.
Nybyggnad av bro i Stockholm
En ny bro planeras vid järnvägsövergången i Fagersjö som ska byggas i samband med att området förtätas.
Upprustning av badanläggning i Johanneshov
Upprustning av Nytorpsbadet
Nybyggnad av gångtunnel mellan Annedal och Solvalla, Bromma
Entreprenaden omfattar mark- och konstruktionsarbeten för ny gång- och cykelanslutning från Dartanjangs gata i Annedal till planerad tvärbanehållplats i Solvalla, genom Solvalla koloniområde och i tunnel under Ulvsundavägen.
Ny in- och utfart till tunnelsystem i Stockholm
Inom Norra djurgårstaden ska en ny in-utfart till Stockholm Exergis tunnelsystem byggas.Till denna tunnel ska tunnelmynningen anslutas tunnel påslaget och bekläs. BTA 190 m2.
Exploatering inför nybyggnation i Stockholm
Avser att möjliggöra byggnation av ca 700 bostäder, tre förskolor, en idrottshall och en torgyta samt förbättra och utveckla grönområdet Nytorps Gärde genom exploatering. Projektområdet omfattar hela Nytorps Gärde med tyngd på exploatering av det västra området för bostäder och torgområde. Nytorps Gärde ligger mellan Enskededalen, Hammarbyhöjden, Björkhagen och Kärrtorp i programområdet Östra Söderort. Denna exploatering kräver omläggning av befintligt vatten- och avloppsnät samt utbyggnad av nätet.
Exploateringsarbeten inför bebyggelse i Slakthusområdet, Stockholm
Sopsugsanläggningssystemet är planerat att vara ett så kallat öppet system.
Exploateringsarbeten inför bostadsbebyggelse på Årstafältet, etapp 3
Utbyggnad av gator och parker inför bostadsbebyggelse. I etapp 3 byggs ca 370 bostäder och en skola. Sopsugsanläggning.
Exploateringsarbeten inför bostadsbebyggelse på Årstafältet, etapp 4
Utbyggnad av gator och parker inför bostadsbebyggelse. I etapp 4 byggs ca 675 bostäder.

Gratiserbjudanden
till företag!

Vi vill ge dig smakprov på vilka möjligheter som finns i landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.

Därför får du utan kostnad och förbindelse välja bland följande erbjudanden: