Planerade ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning där konsult inte är upphandlad i Stockholm
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 113 st.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
Projektet avser upprustning av Götgatan, mellan Folkungagatan och Ringvägen.
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2025 och 6 år framåt.
Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Breddning av E18 med utökning av antalet körfält till tre körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta samt ett fjärde körfält i västgående riktning mellan trafikplats Barkarby och trafikplats Hjulsta.
Spårväxelbyte i Älvsjö
Spårväxelbyte av 30 växlar samt spårbyte ca 3 km. Bandel 401, 7 km - 11 km. Utförs i 3 etapper; 2601, 2702 och 2803.
Finplaneringsarbeten i Kista Äng, Stockholm
Objektet avser gatu- och parkbyggnad, vägar, VA, belysning och trafiksignal inom exploateringsområde Kista Äng.
Utsedd konsult för ledningssamordning är Helm Project Management AB.
Teknikbyggnader E4 Förbifart Stockholm
Tillverkning och montage av UHPC (Ultra-High Performance Concrete) element på följande byggnader: Mottagningsstation 26K och 46B, VA station 282, Luftutbytestorn 47A till och med 47E och 57A, Teknikkiosker 16A, 16B, 26C, 56A, 56B och 66B, Brandgasstation 279. Totalt 16 objekt.
Omläggning av vattenledning i Hjorthagen
Den nya ledningen förläggs delvis i kulvert och delvis i mark. Stockholm Vatten och Avfall behöver även lägga om vattenledningar och kombinerade ledningar inom projektområdet.
Gång- och cykelbaneförbättringar i Stockholm
Trafikkontoret ska utföra åtgärder för att leda cykeltrafiken längs Repslagargatan och förbättra trafikmiljön för gående och cyklister på delar av Götgatan mellan Hornsgatan och Medborgarplatsen. I åtgärderna ingår det att bredda gångbanor och bygga genomgående gångbanor i fyra korsningar.
Om- och utbyggnad av dagvattendamm i Rågsved, Stockholm
Entreprenaden omfattar om- och utbyggnad av dagvattendamm Kräppladiket (även benämnd Magelugnen 1a). Anläggningen utökas med 2700 m² och kommer få en färdig yta om 5 200 m². I entreprenaden ingår även bl.a. anläggning av 4 st dämme samt renovering och byggnation av gångbroar.
Trimningsåtgärder av korsningar i Bromma
Entreprenaden omfattar huvudsakligen:
Markarbeten på Ulvsundavägen och Flygplatsinfarten. Rivningsarbeten för befintliga ytskikt och anläggningar, Schakt för kanalisation/ledningar, Förläggning av kanalisation för trafiksignal, va, el och belysning, Nya växtbäddar, Sättning av dagvattenbrunnar, Rivning av en tillfällig spont samt Ytskiktsarbeten med plattor och asfalt för gata och gång- och cykelbana.
Gångåtgärder vid Vanadisplan i Hagastaden, Stockholm
Entreprenaden omfattar i huvudsak gång-, belysnings-, träd-, lednings- och trafiksignalåtgärder längs Gävlegatan mellan Vanadisplan och Norra Stationsgatan, Vanadisplans rondell, samt Vanadisvägen mellan Vanadisplan och Dalagatan.
Breddning av GC-väg i Stockholm
Gång- och cykelbanan längs Huddingevägen mellan Örbyleden och Bussens väg är en del av ett primärt cykelstråk och en viktig koppling mot Huddinge via Örby och Hagsätra. Sträckan har idag låg standard och större delen utgörs av en tre meter bred gemensam
gång- och cykelväg. Förslaget är att bredda en 550 meter lång sträcka till 5,25 meter.
Upprustning av Riksdalertorget i Hägerstensåsen, Stockholm
Riksdalertorget ska rustas upp och utvecklas för att bättre uppfylla medborgarnas behov av en trygg samlingsplats som upplevs både trivsam och grön.
Åtgärder:
- Torgets yta blir större då körytan minskas och ges en tydligare avgränsning.
- De tidigare uppdelade rummen på torget kopplas samman till en helhet. Öppna ytor för spring och lek bevaras.
- Möblemanget förnyas och nya sittplatser tillkommer.
- Belysningen förbättras.
- En mindre utescen byggs.
- Delar av ytorna med betongplattor öppnas upp och fylls med grönska i form av planteringar med träd och blommande växter.
- Träd, buskar och perenner planteras i nya och moderna växtbäddar som förutom att ta hand om dagvatten ska locka till upptäckter och lek för barn.
- En ny häck planteras i samma läge som idag, men i mindre omfattning för att undvika slutna rum som kan upplevas otrygga.
- Fontänen som finns där idag bevaras.
Breddning av gång- och cykelbana i Stockholm
Breddning av den västra gång- och cykelbanan på sträckan genom att körbanan smalnas av. I korsningarna höjs gång- och cykelpassagerna upp och görs genomgående för gående och cyklister. I samband med detta kan även väntytorna för gående och cyklister utökas och stolpar flyttas bort från cykelbanan. Gång- och cykelpassagerna tvärs
Skansbrogatan förses med hastighetsdämpande åtgärder.
Kollektivtrafik-, gång- och cykelåtgärder på Bussens väg vid Enskedefältet
- Bussens väg breddas och dubbelriktas för busstrafik så att bussar även kan köra i södergående riktning.
- En trafiksignal anläggs i korsningen Huddingevägen-Bussens väg för att underlätta för busstrafiken.
- Hållplatsen Sockenvägen flyttas då dess placering idag inte kommer trafikeras av buss efter att föreslagna åtgärder är genomförda.
- Gång- och cykelbanan breddas enligt cykelplanens mått för dubbelriktade primära cykelstråk: 3,2 meter för cykeltrafikanter och 2 meter för gångtrafikanter.
- Gång- och cykelbanan separeras med vägmarkering.
Markentreprenad på Norra Riddarholmen, Stockholm
SFV avser att renovera och rusta upp den yttre miljön vid Norra Riddarholmshamnen.
Renoveringen/upprustningen avser markarbeten i form av ledningsarbeten samt
stenläggning av storgatsten, hällar och smågatsten.
Åtgärder för kollektivtrafiken på Skrubba Malmväg, Skarpnäck
För att öka framkomligheten för busstrafiken planerar Stockholms stad att:
- Bygga ett nytt busskörfält i södergående riktning på Skrubba Malmväg. Körfältet ska gå från busshållplats Solkraftsvägens norra hållplatsläge fram till Gudöbroleden. Sträckan är cirka 500 meter.
- Bredda aktuell sträcka på Skrubba Malmväg med cirka 1,5 meter i riktning österut, för att få plats med busskörfältet. Det leder till att en bit av den gröna ytan intill vägen försvinner. Arbete kommer också att behöva utföras på några av de ledningar som finns i marken.
- Förlänga busshållplats Solkraftsvägen i södergående riktning, för att anpassa den till trafik med ledade bussar.
- Tillgänglighetsanpassa Solkraftsvägens busshållplatser i båda riktningar.
Upprustning av park på Lilla Essingen
Kungsholmens stadsdelsförvaltning har tagit fram ett program med förslag på åtgärder för att rusta upp Luxparken och förnya Luxparkens lekplats samt lekmiljön i närliggande Disponentparken.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).